Skip to content

Mis on SEO?

Mis on SEO?

SEO on laialdaselt kasutatud termin seoses veebilehtedega ja internetipõhise turundusstrateegiaga, mille eesmärk on parandada veebilehe nähtavust ja jõudmist kõrgemale otsingumootori tulemuste lehekülgedel. SEO abil püütakse teha veebileht otsingumootoritele arusaadavaks ja atraktiivseks, et otsingumootorid selle parema sisu ja väärtuse tõttu kõrgemale positsioneeriksid.

Õigesti tehtud SEO aitab veebilehel saada rohkem orgaanilisi ehk tasuta külastajaid, tõstes selle nähtavust otsingumootorite tulemuste seas.

 

Kuidas teostada SEO’d?

SEO head tulemused tagab planeerimine ja strateegiline lähenemine. Oluline on vaadelda veebilehte tervikuna, kuna seda teeb ka otsingumootori robot. Hästi peegeldab seda olukord, kus veebilehel on mitu erinevat lehte samale märksõnale optimeeritud ning seejärel positsioonid langevad. Põhjus seisneb selles, et otsingumootori robot satub segadusse – milline leht nendest nüüd antud märksõnale kõige rohkem väärtust annab?

Sellise ja sarnaste olukordade vältimiseks tuleb tööd planeerida ja süstemaatiliselt teostada.

SEO tegemise checklist, kuidas alustada

Tegemist on lihtsa ülevaatlikku checklistiga, mis annab kätte juhised, millest alustada.

Checklisti ülekäimiseks võtame ette ühe ilmestava näite. Oletame, et veebileht, millele hakkate SEO’d tegema on autoremonditöökoda, kus pakutakse erinevaid teenuseid: remont, keretööd, puhastus, rehvitööd. Lihtsuse mõttes võtame arvesse selle, et veebilehe põhieesmärk on teenuste tutvustus.

 

1. Märksõnade ja konkurentsi analüüs

Vii ennast kurssi toimuvaga. Kindlasti on sul juba teada üldised märksõnad ning teemad, millele veebilehte optimeerida, kuid mida rohkem infot ja andmeid, seda parem. Vaata ka konkurente samale märksõnale, kui palju on neil tekstimaterjali sellel lehel, millel hea positsioon? Kuidas on nad vormistanud lehe pealkirja?

Leia sünonüüme ning erinevaid viise, kuidas ühte otsingut teostatakse. Kas otsitakse mitmuses või ainsuses? Näiteks “rehvivahetus” või “rehvide vahetus”.Märksõnade ja konkurentide analüüsimiseks on lisaks otsingumootori kasutamisele mitu tööriista, mis oluliselt parendavad töö tulemuslikkust. Kui veebilehele on lisatud juba Google Search Console, saab sealt olulist infot otsitud sõnade kohta. Samuti saab kasutada näiteks Google Ads märksõnade planeerijat või mõnda tasulist programmi nagu Ahrefs, Semrush. Tasuta soovitustest tasub proovida näiteks Neil Patel’i tööriista tehtud koos Ubersuggestiga, kui veebileht on juba olemas.

 

2. Veebilehe struktuur

Kui sul on olemas korralik märksõnade pakk on nüüd vajalik käia üle veebilehe struktuur. Eesmärk on jaotada märksõnad lehtede vahel selliselt, et oluline info oleks selgelt eristatav ning võimalik optimeerida. Lihtne struktuur autoremonditöökoja lehele oleks järgmine:

  • Esileht
  • Remont
  • Keretööd
  • Puhastus
  • Rehvitööd
  • Kontakt

Esiteks, miks teenused ei ole koondatud ühe lehe alla? Kuna teemad on oluliselt erinevad ning duplikaatsisu probleemi tänu sellele ei ole, saab teenuste eraldi lehti oluliselt paremini optimeerida vajalikele märksõnadele.

 

Jagame ära põhilised märksõnad teemade kaupa:

  • Esileht (peaks vastama küsimusele, mis ettevõttega tegu on): Autoremonditöökoda, autoremonditöökoda Tallinnas (kuna asukoht on sellise teenuse puhul väga oluline on mõistlik kasutada ka asukohapõhist SEO’d*), autotöökoda.
  • Remont: Autoremont, auto parandus, autohooldus, auto remonditööd + teenuse spetsiifilised märksõnad näiteks õlivahetus
  • Keretööd: Autode keretööd, värvitööd + teenuse spetsiifilised märksõnad näiteks mõlkide eemaldamine
  • Puhastus: autopesu, salongi keemiline puhastus, velgede pesu + teenuse spetsiifilised märksõnad
  • Rehvitööd: rehvitööd, rehvivahetus, rehvide vahetus, rehvi tasakaalustamine
  • Kontakt

*Asukohta võite tuua välja ka kõigil teistel lehtedel, näiteks auto keretööd Tallinnas.

Lisaks toodud märksõnadele, lisage ka kõik teised sünonüümid ja variandid, mis leidsite märksõnade analüüsi käigus.

 

3. Lehtede ülesehitus

Kui on teada lehed ja teemad ning märksõnad, on aeg panna paika lehtede sisu ülesehitus. Kirjuta valmis tekstid, lähtudes leitud märksõnadest ning mõtle, külastaja perspektiivist, mis on talle oluline info. Näiteks keretööde puhul oleks hea näidata ka tehtud tööde pilte. Rehvivahetuse puhul hinnakiri jne. Kuigi sisu optimeerimine on oluline, tasub alati meeles pidada, et külastaja, kelle saite hea otsingupositsiooniga otsib päriselt infot ning aktiivselt valib erinevate teenusepakkujate vahel. Pakkudes talle väärtuslikku infot, on suurem tõenäosus, et ta teid valib.

 

4. Sisu optimeerimine

Kui lehed on läbimõeldud ja tekstid kirjutatud, on vajalik sisu optimeerida otsingumootorile. Selleks toome mõned kindlad reeglid, mida jälgida:

  • Määra iga lehe pealkirjadele õige HTML pealkirja tag, põhiline pealkiri (näiteks Autopesu ja keemiline puhastus on H1, Auto vahatamine on H2 jne)
  • Ühel lehel tohib olla ainult üks H1 pealkiri
  • Määra piltidele korrektsed, märksõna sisaldavad alt-tekstid
  • Määra korrektne pealkiri ja metakirjeldus (nt WordPress lehe puhul on heaks tööriistaks Yoast SEO)

 

5. Kontrolli tehniliselt veebileht üle

Veendu, et veebileht oleks tehniliselt heas korras, sh SSL sertifikaadi olemasolu ja mobiilile kohalduvus.

 

6. Jälgi ja tee parandusi

SEO tulemused võtavad aega. Seepärast võta peale igat muutust vähemalt 1-2 kuud, et mõõta nende toimimist. Vajadusel tee kohendusi. Kui positsioonid ei parane, heida pilk peale ka konkurentidele. Kas nemad on midagi oluliselt parendanud?

Jälgimiseks on hea lisada Google Search Console. Selle paigaldamine on üsna lihtne, piisab ühe tag’i lisamisest head koodi ning kui Google Analytics on juba lisatud, verifitseeritakse domeen automaatselt, kui olete sama kontoga sisse logitud Google Search Console’i, millega teil on ligipääs Google Analytics’is.

 

 

Mida vältida SEO tegemisel?

 

Märksõnade spämm

On strateegia, mis enam ei tööta. Tavaliselt tähendab see paljudele lehtedele märksõnade sissetoppimist. Näiteks meie näite puhul kujutage ette, et igal teenuse lehel on lisaks peamistele märksõnadele lisatud tekstidesse pidevalt viiteid ja linke teistele teenustele, samuti piltide alt-tekstid ei sisalda mitte näiteks “Auto keretööd” vaid hoopis “auto keretööd, remonttööd, autoremonditöökoda, keemiline puhastus, vahatamine…”.

Mitte ainult ei meeldi see otsingumootori robotitele, vaid pane end taas külastaja rolli. Kujuta ette, et läksid vaatama auto keretööde lehte, kuid iga natukese aja tagant, pakutakse sulle tekstis linke auto remondile või salongi keemilisele pesule. Sellest võib järeldada, et ka tekst, mis toetaks teiste teenuste linkide sisestamist, ei ole enam teemakohaline.

See ei tähenda, et teistele teenustele ei võiks linkida, muidugi võib. Aga see peab olema loogiline. Tekstis lingitud ainult siis, kui selleks on loogiline põhjendus. Või miks mitte teenuse kirjelduse lõpus “Vaata veel” sektsioonina.

 

Backlinkide ostmine

Siinkohal ei mõtle me reaalseid sisukaid backlinkide ostmist näiteks sisuartikli kaudu, vaid nö backlinkide skeeme. See on üsna kindel viis, kuidas oma veebilehe usaldusväärsust kolinal vähendada.

 

E-poe SEO

E-poe puhul lähtub SEO ikkagi samadest põhimõtetest, kuid oluline erinevus on e-poe struktuuris. Nimelt on e-poel lisaks staatilistele alamlehtedele (nt Teenused) lisaks ka toote- ja arhiivide (nt kategooria) lehed.

 

Toode vs tootekategooria?

Sage küsimus on, mis on olulisem, toote või tootekategooria leht. Eeldusel, et teie tootekategooriates on mitu sarnast toodet, on vastus tootekategooria leht on olulisem. Seda kinnitab ka näiteks suurima e-poe veebileht Amazon või kodumaine Euronics.

Selle ilmestamiseks toome taas näite: otsime uut televiisorit. Sisestame Googles märksõna “televiisorid” ja saame mitmeid vasteid, kus kõik suunavad meid televiisorite kategooria lehele. See on ka see, kuhu me soovisime sattuda, sest nüüd saame hakata tootevalikuga tutvuma ja võrdlema erinevaid variante.

Kui me aga sisestame “Samsung Frame”, on see selge sisend otsingule, et soovime seda kindlat toodet näha. Enam ei ole me huvitatud kõikide telerite vaatamisest, vaid tahame tooteid näha.

Ehk kategooria leht peab olema optimeeritud kategooriale, tooteleht tootele.

 

Tootekategooria lehe optimeerimine

Tootekategooria lehe optimeerimiseks on kõige parem lisada lehele, tavaliselt toodete alla üks tekstiplokk. Sinna saab kirjutada optimeeritud teksti kategooria ja toodete kohta. Miks mitte vastata ka küsimustele, näiteks “Mille järgi telerit valida?”. Kindlasti lisada ka korrektne H1 pealkiri ja otsingu jaoks pealkiri ning metakirjeldus.

 

Paginatsioon

Tootekategooria lehel tuleb arvestada ka paginatsiooniga ehk kuidas külastaja navigeerib tootevalikus. Kas kasutada selleks lehe lõpus lehekülje numbreid või nuppe “Eelmine leht / Järgmine leht” või infinit scroll võimalust? Ühte õiget vastust selleks ei ole, aga infinit scrolli puhul tuleb arvestada sellega, et otsingumootor ei pruugi tooteid, mis kohe nähtavad ei ole, indekseerida. Seega infinit scroll sobib pigem e-poodidele, mille tooted ei ole spetsiifilised (nt tavalised t-särgid, kruusid jt korduvad tooted). Aga kui räägime spetsiifilistest toodetest, mida külastajad võivad täpselt teada, näiteks telerid või nutitelefonid, ei ole infinit scroll soovitatav.

 

Duplikaatsisu vältimine

Kui aga valida nuppude abil navigeerimine, muutub URL’is viide, sageli lisandub sinna näiteks /2, navigeerides kategooria lehel teisele lehele. Kas see tähendab, et pealkiri ja SEO tekst, mis kategooria esimesel lehel oli, on nüüd dubleeritud ka järgmistele kategooria lehtedele? Sisuliselt jah, kuid üldiselt lahendatakse see probleem ära kanooniliste linkide abil.

See tähendab, et otsingumootor teab, et …/tootekategooria/televiisorid ja …/tootekategooria/televiisorid/2/ jne on sama leht, lihtsalt uute toodetega. Nii indekseeritakse sisse ikkagi kõik tooted, aga kategooria põhilehte võetakse arvesse kategooria lehe indekseerimisel.

 

Tootelehe optimeerimine

Tootelehe optimeerimisel on oluline määrata sellele täpne pealkiri ning tootespetsiifiline kirjeldus. Samuti tuleks tootepiltide alt-tekstid määrata õiged ja tootepõhised, nii tulevad fotod välja pildiotsingu tulemustes.

 

 

Kuidas mõõta SEO tulemusi?

SEO skoori mõõtmiseks on võimalik kasutada mitmeid erinevaid analüütika platvorme, mis võrdlevad veebilehe omadusi ja olekut erinevate kriteeriumite vastu. See, milline on tulemus sõltub suuresti kasutatud analüütika matemaatilisest eripärast. Seetõttu võibki ühe veebilehe SEO skoor erinevaid vahendeid kasutades erineda.

Küll aga on Google Search Console hea tasuta tööriist, mis annab üsna täpselt ülevaate veebilehel toimuvast. Sealhulgas, milliste märksõnadega saate klikke ja mis on teie keskmine positsioon nendele.

 

 

 

Mis mõjutab veel SEO’d?

 

Domeeni vanus ja usaldusväärsus
Mida vanem on domeen, üldiselt seda usaldusväärsem see on. Selle järgi on sageli vanadel domeenidel ka paremad otsingupositsioonid.

 

Veebilehe kiirus ja tehniline korrasolek
Veebilehe kiirus, kuid ka SSL sertifikaadi olemasolek ja mobiilile kohalduvus on väga olulised osad.

 

Backlinkid
Lehe positsiooni parandamisele aitavad kaasa ka lingid teistelt lehtedelt ehk backlinking. Selleks peab keegi teine viitama sinu veebilehele või artiklile oma veebilehel. Kuid siin on oluline kvaliteet ja kvantiteet. Lingid kõrge autoriteersusega lehtedelt on tunduvalt efektiivsemad ja mida rohkem neid on, seda parem.

 

SEO on investeering

SEO on küll oma olemuselt tasuta viisidel lehe positsiooni parandamine otsingutulemustes, kuid selle teostamine nõuab üsnagi suuri kulutusi. Nendeks võib olla mitmesuguste spetsialistide palkamine, artiklite sisseostmine copywriter’itelt või ka oma aja kulu. Teisalt on otsingumootori tulemustele optimeerimise jaoks paigutatud ressursside kasutus mõneti kasulikum, kui tasulistel viisidel.

  • Tasuliste reklaamide mõju on enamasti lühiajaline – Kui SEO eesmärgil tehtud liigutused ja artiklid koguvad ajapikku veebilehele “kvaliteeti”, siis näiteks Google Adwordsi reklaamide puhul on veebileht otsingutulemustes kõrgel nähtav vaid reklaamikampaania ajal
  • Reklaamide blokeerimise tarkvara kasutus – Tänapäeval on aina populaarsemaks saav reklaamide blokeerimine, mistõttu on SEO äärmiselt palju jätkusuutlikum ja tulevikku vaatav investeering, kuna selle tulemused ei ole blokeeritavad.
  • Inimesed klikivad orgaanilistele tulemustele, mitte reklaamidele – Otsingutulemusest läheb enamik liiklust esimestele orgaanilistele positsioonidele, Google reklaamidele klikivad vähem kui 20% inimestest.

Kuigi SEO nõuab suuremat ja pikaajalisemat pingutust, on see pikas perspektiivis vaeva väärt.

Jaga postitust